تزریق مفصلی کورتون و ژل چه تاثیری دارد ؟

سونوگرافی پستان اصفهان | تزریق مفصلی کورتون و ژل چه تاثیری دارد ؟

تاثیر تزریق مفصلی کورتون

تزریق مفصلی کورتون در ارتوپدی چه کاربردی دارند. در بعضی بیماری های سیستم حرکتی یکی از روش های درمانی تزریق دارو به درون یا اطراف بافت های بیمار است.

تزریق درون بافت های حرکتی همیشه به توسط پزشک متخصص صورت میگیرد. هدف از این تزریق ها در غالب اوقات کم کردن التهاب بافتی و در نتیجه کاهش درد و تورم است.

انواع تزریق های درون بافتی کدامند ؟

کورتون ها داروهای قوی ضد التهابی هستند و استفاده از آنها حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد. از تزریق درون بافتی این داروها تنها در مواردی استفاده میشود که درمان های معمولی و کم خطرتر نتوانسته اند مشکل بیمار را مرتفع کنند و هیچگاه نباید از آنها به عنوان اولین قدم در درمان بیماری ارتوپدی استفاده کرد مگر در موارد بسیار معدود و طبق نظر متخصص.

تزریق درون بافتی عملی ظریف و مستلزم داشتن مهارت است. در صورتیکه دارو در محل درست خود تزریق نشود تاثیر مطلوبی نخواهد داشت.

البته کورتون ها داروهای قوی ضد التهاب هستند ورود آنها به بدن صرف نظر از اینکه در چه محلی وارد شوند موجب جذب آن در جریان خون و رسیدن آن به همه بدن میشود. این پدیده موجب میگردد هر درد و التهابی تا حدی تخفیف یابد.

تزریق درون بافتی کورتون

کورتون ها داروهای ضد التهابی قوی هستند که در درمان یا کنترل علائم بسیاری از بیمار ها بصورت وضعی، خوراکی، تزریقی یا استنشاقی مورد استفاده قرار میگیرند.

یکی از موارد استفاده کورتون های تزریقی استفاده از آن بصورت تزریق در بافت دردناک است. این تزریق معمولا به توسط پزشک متخصص صورت میگیرد. معمول ترین کورتون هایی که بصورت موضعی تزریق میشوند متیل پردنیزولون و تریامسینولون هستند.

کورتون ها در چند دسته از بیماری ها بصورت درون بافتی تزریق میشود که عبارتند از :

• درون مفصل برای درمان آرتریت

در روماتیسم مفصلی و یا در استئوآرتریت، مفصل بعد از مدتی به مرحله ای میرسد که دچار تخریب شدیدی شده و بیمار دچار درد زیادی خواهد شد.

در این موارد میتوان برای کاهش درد بیمار از تزریق داخل مفصلی کورتون استفاده کرد. این تزریق ها گرچه تا مدتی (حدودا چند ماه) درد بیمار را از بین میبرند ولی تخریب مفصلی را بیشتر میکنند.

• درون بورس برای درمان بورسیت

در بعضی موارد التهاب بورس مانند بورسیت اوله کرانون، بورسیت پره پاتلار، بورسیت تروکانتر یا دیگر بورسیت ها میتوان با تزریق کورتون به داخل بورس ملتهب درد و التهاب را از بین برد

• درون غلاف تاندون برای درمان تنوسینوویت

بطور مثال در انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر تزریق کورتون به داخل غلاف تاندون انگشت موجب کاهش التهای از بین رفتن علائم بیماری میشود.

سونوگرافی پستان اصفهان | خطرات و عوارض تزریق کورتون

• در فضای اپیدورال نخاع

تزریق کورتون در اطراف ریشه های عصبی نخاع میتواند موجب کاهش التهاب در ناحیه و در نتیجه کاهش فشار و بدنبال آن کاهش علائم درد سیاتیکی و دیگر علائم هرنی دیسک شود.

• در اطراف اعصاب

مانند تزریق کورتون در درون کانال کارپ برای درمان سندورم کانال کارپ یا تزریق در اطراف اعصاب کف پا در درمان نوروم مورتون.

مطالب پیشنهادی مرتبط :

1. تزریق درمانی مفصل شانه و تشخیص آن
  2. تزریق مفصل شانه و کنترل درد آن
  3. آیا تزریق زانو برای آرترو عوارض دارد؟