علت ماستیت چیست؟

علت ماستیت چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

علت ماستیت چیست؟

تعریف ماستیت

ماستیت نوعی بیماری التهابی و عفونی است ‌که در پستان ایجاد میشود. این بیماری همراه با درد بوده و باید هر چه زودتر درمان شود. اگر زنان در دوران شیردهی به این بیماری مبتلا شوند، شیردادن به نوزاد به یکی از دردآورترین کارها تبدیل می‌شود. البته اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و فرد برای درمان به پزشک مراجعه کند، خیلی زود بهبود می‌یابد. در بیماری‌های عفونی مثل ماستیت گرانولوماتوز هر چه دیرتر برای درمان اقدام کنید، دوره درمان طولانی‌تر می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با علائم، راه‌های تشخیص، علت ابتلا و راه‌ های درمان این بیماری آشنا کنیم.

ماستیت عفونی

یکی از بیماری‌های عفونی پستان در زنان است و اغلب در زنان شیرده ایجاد می‌شود. زمانی که مقداری از شیر در مجراهای شیر در پستان باقی می‌ماند، پستان ملتهب و متورم می‌شود. در بین بسیاری از مادران شیرده این بیماری با نام «ورم پستان» شناخته می‌شود. در حالی که اسم علمی این بیماری «ماستیت گرانولوماتوز» است.

علل ابتلا به ماستیت

پستان از چندین غده و مجرا تشکیل شده است که همگی به نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن (آرئول) منتهی می‌شوند. مجاری که شیر از آن‌ها عبور می‌کند، از نوک پستان شروع شده و به بافت‌های زیرین پستان گسترش پیدا می‌کنند. بعد از بچه‌دار شدن، همه این مجاری با شیر پر می‌شوند و بعد از یک فشار کوچک این شیر از نوک پستان خارج می‌شود. ماستیت عفونی بیماری است که بیشتر در زمان شیردهی اتفاق می‌افتد.

علت ماستیت چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری عبارت است از:

• ورود باکتری‌های مضر دهان کودک به مجرای شیر در پستان مادر؛
  • ابتلا به نوعی سرطان به نام کارسینومای التهابی؛
  • ابتلای مادر به دیابت و یا بیماری‌های مزمن مثل ایدز و یا نقص سیستم ایمنی بدن؛
  • شیر ندادن کامل به نوزاد که باعث مسدود شدن مجاری می‌شود؛
  • وجود ترک در نوک پستان که راه ورود میکروب‌ها را باز می‌کند.

حدود ۱ تا ۳ % از زنان شیرده به التهاب پستان یا همان ماستیت مبتلا می‌شوند. این بیماری عموما بین یک تا سه ماه بعد از زایمان اتفاق می‌افتد.
مصرف دخانیات به این بیماری دامن می‌زند.

ماستیت در زنان غیر شیرده

ماستیت غیر شیردهی ممکن است در زنانی که زایمان نکرده‌اند و یا در دوره یائسگی هستند، اتفاق بیفتد. در این گروه از بانوان عفونت پستان با التهاب مزمن مجاری زیر آرئول اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی مهم‌ترین علت ماستیت در زنان غیر شیرده است. زیرا به دلیل وجود سلول‌های مرده و بقایای پوست، باعث مسدود شدن مجاری شیر شده می‌شود. به همین دلیل حتی در زنان غیر شیرده هم احتمال ابتلا به این بیماری عفونی وجود دارد.

علائم عفونت پستان و ماستیت عفونی

ماستیت عفونی علاوه بر اینکه با درد پستان، قرمزی و داغ شدن پستان همراه است.

علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:

• حساسیت و تورم
  • احساس خستگی
  • ابتلا به تب و لرز
  • خارج شدن ترشحات غیرطبیعی از نوک پستان
  • احساس سوزش در زمان شیردادن
  • احساس وجود یک توده سفت در پستان

دکتر فاطمه کرمی  سونوگرافی پستان اصفهان را در نقشه گوگل بیابید.

بیشتر بخوانید:

سونوگرافی پروستات مزایا و محدودیت ها

عملکرد گاز اوزون در بدن به چه صورت است؟

رادیولوژیست کیست؟