علل نیاز به انجام بیوپسی کبد چیست؟

علل نیاز به انجام بیوپسی کبد چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی علل نیاز به انجام بیوپسی کبد

مطلب امروز سایت دکتر فاطمه کرمی سونوگرافی پستان اصفهان که برای شما عزیزان تهیه شده است. به بررسی علل نیاز به انجام بیوپسی کبد می پردازیم. بیوپسی یا نمونه برداری از کبد به عنوان اولین گزینه در تشخیص بیماری نبوده و پزشکان ترجیح می دهند که ابتدا با سایر روش های تشخیصی مثل آزمایش خون و تصویر برداری از وجود مشکل مطمئن شوند. سپس در صورت لزوم به سراغ بیوپسی می روند تا نوع بیماری و شدت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع کنند. پس از تشخیص وجود مشکل کبدی توسط تست های اولیه، پزشک ممکن است یک بافت غیر عادی در کبد تشخیص دهد که آن را ضایعه، تومور و یا توده می نامند. در این موارد از کبد بیوپسی گرفته می شود تا نمونه ها به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیر عادی، جزئی تر بررسی شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : آمادگی های قبل رادیولوژی باریوم سوالو چیست؟

بیوپسی (نمونه برداری) کبدی عملی برای برداشتن تکه ای کوچک از بافت کبد است تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ و جهت یافتن نشانه های آسیب یا بیماری بررسی کرد. ممکن است در صورتی که پزشک معالج مشکل کبدی را بر اساس یافته های آزمایشگاهی یا تصویربرداری شناسایی نماید، درخواستی برای انجام نمونه برداری ارائه دهد. از بیوپسی کبد برای تعیین شدت بیماری کبدی نیز استفاده می شود. اطلاعات حاصل از این عمل به هدایت درمان کمک می کند. همچنین پزشک می تواند با دستور انجام بیوپسی و بررسی سلول های کبدی شما، از موفقیت درمان انتخاب شده و یا سلامت کبد پیوند زده شده اطمینان پیدا کند و در صورت نگرفتن جواب مطلوب راهکاری جایگزین در نظر بگیرد.

علل نیاز به انجام بیوپسی کبد چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

دلایل انجام بیوپسی کبد

• یافتن علت زردی
  • یافتن علت نتایج تست های خونی غیر طبیعی کبدی مثل تست های آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز
  • مشاهده ی میزان التهاب کبدی و یا اسکار ناشی از هپاتیت و یا سایر بیماری های کبدی
  • مشاهده ی وضعیت هایی مثل هموکروماتوز و بیماری ویلسون
  • بررسی پاسخ به درمان برای بیماری کبدی
  • تعیین میزان سمیت داروهایی مثل متوتروکسات بر روی کبد
  • بررسی عملکرد کبد پیوند زده شده
  • یافتن علت تب مداوم و توجیه نشده
  • بررسی توده ی کبدی یافت شده در تصویر برداری با پرتوی ایکس، سونوگرافی و یا سی تی اسکن
  • تست های کبدی غیر طبیعی که توجیهی ندارد.
  • بزرگ بودن کبد یا طحال بدون علت
  • فیبروز کبد
  • نقص های خاص در تصویربرداری کبد
  • هپاتیت ویروسی مزمن

مراقبت قبل از بیوپسی کبد

قبل از انجام بیوپسی کبد باید آزمایش خون انجام شود تا وضعیت لخته شدن خون بررسی گردد. افراد مبتلا به بیماری های شدید کبدی اغلب دچار مشکلاتی در لخته خون می باشند که احتمال خونریزی بعد بیوپسی کبد را افزایش می دهد. ممکن است قبل انجام بیوپسی کبد برای کاهش احتمال خونریزی مصرف برخی داروها ضرورت داشته باشد. به خاطر داشته باشید ۸ ساعت قبل از انجام بیوپسی کبد باید از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است استفاده از خواب آور و یا بیحسی ضرورت بیابد.

دکتر فاطمه کرمی سونوگرافی پستان اصفهان

مراقبت بعد از بیوپسی کبد

بعد از ترخیص از بیمارستان فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های سنگین تا چند هفته انجام نخواهد شد.
پانسمان محل نمونه برداری روز بعد از انجام نمونه برداری کبد در صورت عدم وجود ترشحات یا خونریزی قابل برداشتن است و بیمار می‌تواند استحمام نماید.
ممنوعیت نوشیدن آب و غذا تا ۲ ساعت پس از انجام نمونه برداری ادامه خواهد داشت.
۲ ساعت بعد از عمل مراقبت و چک کردن فشار خون انجام خواهد گرفت و ظرف یک روز بیمار مرخص می‌شود.
توجه داشته باشید که در صورت وجود تب و لرز، سرگیجه، درد قفسه سینه، شوک و بی اثر بودن مسکن‌های تجویز شده بر درد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی:

چگونگی انجام اندوسونوگرافی

علل انجام آزمایش باریوم سوالو چیست؟

کاربردها و عوارض اندوسونوگرافی