بیماری کرونا و واکسن بیماری کووید ۱۹

بیماری کرونا و واکسن کووید 19

واکسن کرونا

با گسترش بیماری کووید ۱۹، سازندگان دارو برای عرضه‌ی واکسن کرونا به بازار بیشتر زیر فشار قرار گرفته‌اند. هرچند پیشرفت‌هایی حاصل شده است، این کار چندان ساده نیست.

کمتر از سه ماه از زمان ظهور ویروس کرونا جدیدی می‌گذرد که موجب تب، سرفه و در موارد شدید ذات‌الریه می‌شود. تا این زمان، بیماری به حدود ۱۰۰ کشور رسیده است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را آلوده کرده و جان بیش از ۳۵۰۰ نفر را گرفته است. آنچه باعث شده مردم سرتاسر جهان به استفاده از ماسک روی آورند و کشورهای مختلف شهرهای بزرگ خود را قرنطینه و مسافرت را ممنوع کنند، این نیست که ویروس جدید بسیار کشنده است.
سازمان جهانی بهداشت نرخ مرگ‌و‌میر بیماری کووید ۱۹ را حدود ۳/۴ درصد برآورد کرده است که کمتر از نرخ مرگ‌و‌میر ویروس‌های کرونای اخیر، یعنی سارس و مرس است. ویروس کرونا جدید بسیار مسری است؛ بااین‌حال بیشتر افرادی که دچار کووید ۱۹ می‌شوند، بدون نیاز به بستری‌شدن در یکی‌دو هفته بهبود می‌یابند. آنچه مردم را به وحشت انداخته، جدید‌بودن ویروس است.

در کشورهای توسعه‌یافته، معمولا چنین بیماری‌های اسرارآمیزی دیده نمی‌شود. مردم عادت دارند واکنش دربرابر هر بیماری شناخته‌شده را بدانند و نیز برنامه‌ای برای اجتناب از بیمارشدن داشته باشند. در این مناطق، واکسن‌ بیماری‌های عفونی مانند فلج اطفال، هپاتیت و سرخک را از بین برده است که قبلا شایع بوده‌اند.

در این کشورها، اگر هر سال واکسن آنفلوانزای خود را دریافت کنید، بدترین چیزی که معمولا برای شما پیش می‌آید، سرماخوردگی معمولی است. به‌همین‌دلیل، مردم نمی‌توانند برای ساخت واکسن برای بیماری جدید منتظر بمانند. ترامپ به شرکت‌های دارویی و مقام‌های بهداشتی آمریکا گفته است می‌خواهد واکسن کرونا تا قبل از انتخابات نوامبر آماده باشد؛ البته این کار غیرممکن است. توسعه‌ی واکسنی‌ بی‌خطر و مؤثر به زمان، سرمایه‌گذاری و علم کافی نیاز دارد.

چه بیماری هایی تشدید کننده بیماری کووید ۱۹ می شوند ؟