ابتلا مجدد به سرطان در افراد با سابقه سرطان در سینه مخالف

ابتلا مجدد به سرطان در افراد با سابقه سرطان در سینه مخالف | بیوپسی سینه اصفهان

احتمال ابتلا مجدد به سرطان در افراد با سابقه سرطان در سینه مخالف

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که در صورت تشخیص سریع ، شانس درمان موفقیت آمیز بیمار بسیار زیاد می شود . از هر هفت زن یک نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا می شود . سرطان سینه به دلیل تغییر و تکثیر کنترل نشده یک گروه از سلول های تشکیل دهنده بافت پستان ایجاد می شود . این وضعیت می تواند ارثی باشد یا عوامل دیگر در ایجاد بی نظمی سلول ها تاثیر بگذارند . اگر علائم سرطان سینه نادیده گرفته شوند می تواند خطرناک باشد و باعث متاستاز ( انتقال به بخش های دیگر بدن ) شود . به همین دلیل در صورت مشاهده علائم باید آنها را جدی گرفت. در ادامه این مطلب سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان ابتلا مجدد به سرطان در افراد با سابقه سرطان در سینه مخالف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

میزان احتمال بازگشت بیماری سرطان سینه

احتمال بازگشت سرطان سینه در همه خانم ها وجود دارد اما اینکه احتمال این قضیه چند درصد است بستگی به عوامل زیادی دارد مانند سایز تومور ، تعداد غدد لنفاوی درگیر شده ، گیرنده هورمونی دارند یا خیر ، هرسپتین گرفته اند یا خیر و یک سری عوامل دیگر.

عوامل خطر سرطان پستان

ریسک فاکتور ها و عوامل مستعد کننده سرطان پستان از جمله مباحث بسیار مهمی است که هر فردی باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشد. بعضی از این عوامل در حیطه اختیارات ما نیست و ما نمی توانیم دخل و تصرفی در آنها داشته باشیم. اما دسته ای دیگر وجود دارند که ما می توانیم در ایجاد آنها نقش داشته باشیم. برخی از عوامل خطر سرطان پستان شامل موارد زیر می باشد :

وضعیت بارداری

زنانی که فرزندی نداشته یا در سن بالای ۳۵ سال باردار شده اند. ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان داشته باشند. همچنین ، فرآیند شیر دادن ممکن است به کاهش خطرات سرطان پستان کمک کند.

جنسیت

اگرچه هر ساله تعدادی از مردان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می شوند ، اما شیوع سرطان سینه در خانم ها ۱۰۰ برابر بیشتر است .

تشخیص و درمان ماستیت گرانولوماتوز سینه | بیوپسی سینه اصفهان

سن

هرچه سن فرد بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر است .

سابقه فامیلی

به خصوص در فامیل درجه یک که شامل مادر ، خواهر ، برادر ، پدر و فرزندان می شود . و همینطور سابقه فامیلی در فامیل درجه دو ( شامل خاله ،‌ دایی ،‌ عمه ، عمو ، خواهرزاده و برادرزاده می شود و یک سطح عقب تر است ).

سرطان ارثی سینه

اگر سابقه خانوادگی در فامیل درجه یک یا دو وجود داشته باشه خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر می شود. عوامل ارثی ؛ برخی جهش های ژنتیکی ارثی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 شایع ترین علل ارثی ابتلا به این نوع سرطان می باشند .

برخی تغییرات پستان

برخی از شرایط خوش خیم ( غیرسرطانی ) پستان ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.

مصرف هورمون پس از یائسگی

این مورد یک عامل مهم محسوب می شود . پزشک باید همواره به بیماران گوشزد کند که مصرف داروهای استروژن یا پروژسترون گرچه یک سری محاسن دارند ، ولی از جمله اثرات سوء آنها ، افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است .

الکل و سیگار

نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‏ دهد . مطالعات زیادی در مورد رابطه بین مصرف سیگار و افزایش خطر سرطان پستان انجام شده است در بعضی از این مطالعات مصرف سیگار در دوران نوجوانی و بلوغ که بافت پستان به مواد سرطان‏زا حساسیت بیشتری دارد ، با افزایش خطر سرطان پستان توأم بوده است.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

سن شروع قاعدگی و یائسگی

قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس ، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‏ دهند . به‏ عنوان مثال ، زنانی که پریودشان قبل از ۱۱ سالگی آغاز شود ، در حدود ۱۵-۲۰ درصد بیشتر از کسانی که پریود آنها از ۱۵ سالگی یا بیشتر شروع شود ، در معرض خطر هستند.

فردی که یکی از سینه هایش دچار سرطان پستان بوده ، در مورد سینه دیگر بیشتر در معرض ابتلا مجدد به کنسر پستان قرار دارد. بدیهی است فردی که یک بار به سرطان پستان مبتلا شده دارای ریسک فاکتور های ابتلا به این بیماری است بنابراین احتمال ابتلای فرد به سرطان پستان در سینه مخالف بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *