بررسی سونوگرافی چشم

بررسی سونوگرافی چشم | سونوگرافی سینه اصفهان

سونوگرافی چشم چیست؟

سونوگرافی چشم ، می تواند ابزاری باشد تا اطلاعات با ارزش و مهمی از کره چشم و فضای پشت چشم ، محتویات و بیماری های ممکن چشمی در اختیار پزشک معالج قرار دهد. در این مطلب سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان به بررسی سونوگرافی چشم خواهیم پرداخت.

سونوگرافی چشم به دو صورت انجام می شود. که که در حالت اول سونوگرافی از روی پلک را خواهیم داشت. و در حالت دوم سونوگرافی چشم ، مستقیما از داخل چشم و از روی سطح قرنیه چشم انجام می شود. سونوگرافی چشم اطلاعاتی از قطر چشم ، وجود تومورهای داخل چشمی و پشت کره چشم ، وضعیت عروقی چشم و غیره را در اختیار قرار می دهد.

مطالعه بیشتر : شناسایی کیست پستان در زنان با سونوگرافی

آمادگی های پیش از سونوگرافی چشم

انجام سونوگرافی چشم هم مانند بسیار از اعمال پزشکی نیازمند آمادگی های لازم خاص می باشد . نکته ای که برای سونوگرافی چشم خانم ها بر آن تاکید می شود. این است که از مصرف هرگونه مواد آرایشی صورت و خصوصا چشم ها در قسمت پلک ها بپرهیزند. مورد بعد اینکه قبل از انجام این آزمون ، لنز های تماسی را از چشم خود خارج کنند و در حین انجام آزمایش حتی المقدور از پلک زدن بپرهیزند.

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه | سونوگرافی سینه اصفهان

تاریخچه استفاده از سونوگرافی

قبل از ورود سونوگرافی به عرصه پزشکی ، تصویر برداری از بدن بیماران با استفاده از روش های قدیمی تر رادیولوژی و به کمک اشعه ایکس انجام می شده است. اگرچه از لحاظ پزشکی ، میزان اشعه ایکس مصرفی در در تصویر برداری از بدن انسان به اندازه ای نیست که که موجب بروز عوارض بعد از عکس برداری شود. اما در استفاده مکرر از اشعه ایکس در زمینه هایی محدودیت هایی وجود داشت. مانند بررسی زنان باردار ، بررسی وضعیت جنین در شکم مادر و بررسی های مکرر در برخی بیماری ها که در این شرایط گاهی اشعه ایکس می توانست عوارض جبران ناپذیری به جای بگذارد که می توان به ناهنجاری های مادرزادی جنینی، افزایش میزان سقط جنین در ماه های اول بارداری ، عقب ماندگی رشد، کوری جنین و انواع سرطانهای خون در کودکان اشاره کرد.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

کاربرد های دیگر سونوگرافی

با ابداع روش سونوگرافی و استفاده از امواج صوتی به جای اشعه ایکس مشکلات و عوارضی که اشعه ایکس به و جود می آورد. تا حد بسیار زیادی برطرف گردید. به طوری که امروزه با استفاده از روش سونوگرافی وضعیت سلامتی مادر و جنین در طی ماه های بارداری بارها و بار بدون اینکه سلامتی مادر یا جنین متوجه خطر باشد ، چک می شود. همینطور با استفاده از روش سونوگرافی بسیاری از محدودیت های رادیولوژی با اشعه ایکس از جمله افتراق تومورهای توپر از کیستها (حفرات تو خالی یا انباشته از مایع)، شناسایی بسیاری از ضایعات بافت های نرم مانند کبد، طحال و کلیه از بین رفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *