راه های تشخیص و درمان سرطان سینه مردان

راه های تشخیص و درمان سرطان سینه مردان | بیوپسی سینه اصفهان

بررسی راه های تشخیص و درمان سرطان سینه مردان

در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان راه های تشخیص و درمان سرطان سینه مردان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تست‌های تصویربرداری:

آزمایش‌های تصویربرداری تصاویری از بافت سینه شما ایجاد می‌کند که به پزشک اجازه می‌دهد نواحی غیر طبیعی را شناسایی کند. آزمایش‌ها ممکن است شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس پستان (ماموگرافی) یا سونوگرافی سینه باشد که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند.

معاینه بالینی پستان:

پزشک از نوک انگشتان خود برای بررسی سینه‌ها و نواحی اطراف پستان بیمار از نظر توده یا سایر تغییرات استفاده می‌کند. پزشک میزان بزرگی توده‌ها، احساس آنها و نزدیکی آنها به پوست و ماهیچه‌ها را ارزیابی می‌کند.

برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های پستان برای آزمایش (بیوپسی):

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه است. در طول بیوپسی، پزشک از یک دستگاه سوزنی تخصصی که توسط اشعه ایکس یا آزمایش تصویربرداری دیگری هدایت می‌شود، برای استخراج هسته‌ای از بافت ناحیه مشکوک استفاده می‌کند.

نمونه‌های بیوپسی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا کارشناسان سرطانی بودن سلول‌ها را تعیین کنند. نمونه بیوپسی نیز برای تعیین نوع سلول‌های درگیر در سرطان سینه، تهاجمی بودن (درجه) سرطان و اینکه آیا سلول‌های سرطانی گیرنده‌های هورمونی یا گیرنده‌های دیگری دارند که ممکن است بر گزینه‌های درمانی شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل می‌شود. بسته به شرایط خاص شما ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های دیگری توصیه شود.

درمان های مختلف برای سرطان سینه مردان

همانند سرطان سینه در زنان ، درمان های دارویی بستگی به مرحله پیشرفت و شرایط فیزیکی بیمار مبتلا به سرطان سینه مردانه دارد؛ ولی به طور کلی شیوه درمان سرطان سینه در آقایان و خانم ها یکسان بوده و با هم تفاوتی نمی کند. بیشتر مردان پس از تشخیص اولیه سرطان سینه تحت عمل جراحی قرار می گیرند. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا همان modified radical mastectomy (برداشتن سینه و قسمت هایی از زیر بغل یا گره های لنفاوی) رایج ترین شیوه درمان سرطان سینه در مردان است.

گاهی اوقات ممکن است پزشک جراح قسمتی از عضلات در قفسه سینه را نیز از سینه خارج کند. اغلب بعد از انجام عمل جراحی، درمان های کمکی و جانبی برای فرد تجویز می شود. این درمان های جانبی خصوصاً در زمانی که سرطان به گره های لنفاوی (سرطان گره-مثبت) کشیده شده، مفید و مؤثر خواهند بود. درمان های کمکی برای سرطان سینه شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی می شود. اگر فرد دچار سرطان متاستازیک شده باشد، ممکن است از شیمی درمانی، هورمون درمانی یا هر دو همراه با هم تجویز شود.

علام بروز سرطان سینه در مردان چیست؟ | بیوپسی سینه اصفهان

شیمی درمانی

شیمی درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از داروهای مختلفی استفاده می شود که رشد سلول های سرطانی را به قدری کند می کنند حتی ممکن است باعث نابودی و از بین رفتن آنها شوند. درمان های شیمی درمانی ممکن است با استفاده از قرص، تزریق یا از طریق تزریق داخل وریدی صورت بگیرد که کاملاً بستگی به داروهای تجویز شده دارد. معمولاً برای درمان فرد ترکیبی از داروهای مختلف تجویز شده و درمان به صورت دوره ای صورت می گیرد تا فرد بیمار بعد از هر دوره درمان، زمانی برای بهبود و ریکاوری داشته باشد.

امروزه در داروهای بسیاری برای درمان سرطان سینه استفاده می شود؛ اما همان داروهای استفاده شده برای سرطان سینه زنان می تواند به بهبود سرطان سینه درمان نیز مؤثر باشد. در بیشتر موارد، شیمی درمانی به صورت سرپایی صورت می گیرد. البته درمان با داروهای شیمی درمانی ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی، ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ به همراه داشته باشد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از پرتوهای با انرژی بالا برای نابود کردن سلول های تومور استفاده می شود.در  پرتو درمانی ممکن است به دو شیوه خارجی (با استفاده از دستگاهی برای ارسال پرتوها به داخل تومور) یا داخلی (قرار دادن مواد رادیواکتیو در داخل سوزن ها یا catheters و وارد کردن به بدن بیمار) صورت پذیرد.

درمان هدفمند

شامل عواملی می شود که برای هدف قرار دادن یکی از تغییرات سرطانی در سلول ها طراحی شده اند. یکی از مثال های درمان هدفمند شامل (trastuzumab Herceptin) می شود که یک آنتی بادی مونو کلونال بوده و فعالیت پروتئین شناخته شده به عنوان HER2-neu را مسدود می کند. شیوه درمانی Trastuzumab در درمان سرطان های سینه زنانه مؤثر واقع شده است. ولی متأسفانه هنوز تحقیقات گسترده ای در این مورد برای سرطان سینه مردان صورت نگرفته است. در صورتی که سرطان بعد از انجام عمل جراحی و برداشته شدن، دوباره در محلی قبلی به وجود بیاید، به عنوان local recurrence (عود موضعی) شناخته می شود. با استفاده از عمل جراحی همراه با شیمی درمانی یا پرتو تراپی مورد درمان مجدد قرار می گیرد.

هورمون درمانی

درمان هورمونی از ترشح هورمون هایی که باعث تحریک و رشد بیشتر سلول های سرطانی می شود جلوگیری می کند. حتی مانع از پیوند سلول های سرطانی می شوند. بیش از ۹۰ درصد از سرطان سینه مردان به علت گیرنده های استروژنی بوده و می تواند با داروهای هورمونی بهبود بیابد. در این نوع درمان به کلی جلوی عملکرد استروژن بر روی سلول های سرطانی گرفته می شود. البته استفاده از این نوع داروها باعث بروز عوارض جانبی مانند افزایش وزن، تغییرات خلق و خو و ناتوانی جنسی یا گر گرفتگی خواهد شد.

در حالی که هدف بسیاری از درمان های هورمونی، استروژن ها هستند. مطالعات نشان داده است که درمان های مستقیم برای سرکوب هورمون های مردانه (آنتی آندروژن ها) می تواند به کاهش اندازه متاستازهای سلول سرطانی مردان کمک کند. البته علت کارساز بودن آنتی آندروژن ها هنوز مشخص نیست. در گذشته برای کاهش میزان آندروژن از ارکید کتومی (برداشتن بیضه ها) استفاده می شد؛ ولی هم اکنون شیوه های درمانی غیر جراحی علاقه مندان بیشتری دارد. داروهایی که به عنوان LHRH شناخته می شوند نیز می توانند به کاهش تولید هورمون های مردانه در بیضه ها کمک کند. حتی جایگزین این عمل جراحی شوند.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص بیوپسی سینه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *