مزایا و کاربردهای عکس برداری رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)

مزایا و کاربردهای عکس برداری رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) | بیوپسی سینه اصفهان

بررسی مزایا و کاربردهای عکس برداری رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)

تصویربرداری رنگی رحم برای زنانی انجام می شود که دارای مشکلات باروری می باشند.یکی از رایج ترین مشکلات ناباروری زنان اختلالات و آسیب های لوله ایی می باشد که به دلیل عفونت های لگن و یا دیگر دلایل ایجاد می شود .در عکس رنگی رحم متخصص می تواند لوله های رحمی و به طور کلی ساختمان دهانه رحم را بررسی کند و ساختار تولید مثل شخص را ارزیابی کند. بیشترین عامل انسداد کامل یا ناکامل لوله های رحمی و چسبندگی ها عفونت های مزمن لگنی و بعد سابقه جراحی های قبلی لگن است. در ادامه این مقاله از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان  به بررسی مزایا و کاربردهای عکس برداری رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) خواهیم پرداخت.

کاربردهای مختلف عکس رنگی رحم

  • در تصویربرداری رنگی رحم، به بررسی و معاینات ساختار رحم، بررسی لوله های فالوپ، مشاهده اختلالات رحمی مانند هرگونه زخم می‌پردازند.
  • اغلب برای افرادی بهره می‌برند که بدلیل ناهنجاری های مادرزادی چندین سقط را تجربه کرده است.
  • کاربرد برای معاینات افراد مشکوک به سرطان یا فیبروم رحم
  • برای افرادی که چسبندگی رحم دارند.
  • بررسی و مشاهده لوله های انسدادی رحم
  • کاربرد در عقیم سازی یا بازگشایی مجدد لوله های رحم

مطالعه بیشتر : انجام سونوگرافی داپلر برای تشخیص واریس پا

تشخیص علل ناباروری با عکسبرداری رنگی رحم

از کاربردهای مهم این نوع تصویربرداری، در تشخیص علت ایجاد نازایی و ناباروری است. علاوه بر معاینه ی موارد غیر طبیعی رحم و لوله های رحمی، اغلب این روش را برای بانوانی که چندین مرتبه سقط داشته اند، تجویز خواهند کرد.

مزیت های عکس رنگی رحم

  • این روش سونوگرافی دارای حداقل تهاجم می‌باشد و عوارض جانبی برای بدن به همراه ندارد.
  • مدت زمان انجام عکس رنگی رحم کوتاه می‌باشد.
  • ممکن است بازگشایی لوله های فالوپ را به همراه داشته باشد.
  • اشعه کاربردی ایکس در این نوع عکسبرداری، هیچگونه عوارضی به ناحیه مورد نظر وارد نخواهد کرد.

یکی از علت هایی که تصویربرداری رنگی رحم طرفداران زیادی را میان خانم ها و پزشکان به خود اختصاص داده، به این دلیل است که گاهی فشار ماده حاجب و اسپوکولوم، سبب بازگشایی مسیر لوله های رحمی و رفع انسداد آن ها می‌شود. بنابراین شانس بارداری و درمان نازایی را در افراد بالا می‌برد.

آشنایی با انواع سرطان رحم | بیوپسی سینه اصفهان

عوارض تصویربرداری رنگی رحم

  • بعضی افراد بدلیل ورود ماده حاجب به بدن، ممکن است دچار گرفتگی عضلات خفیف شوند، که بعد از مدت زمان کوتاهی رفع خواهد شد و این گرفتگی ماندگار نیست.
  • در افراد بسیار کمی امکان اخساس سوزش وجود دارد که چند ساعت پس از پایان تصویر برداری از بین می‌رود.

نکاتی برای قبل از عکس رنگی رحم

برای اینکه مطمئن شوید باردار نیستید بهتر است که انجام عکس رنگی رحم یک هفته بعد از آغاز عادت ماهیانه شما و پیش از تخمک گذاری انجام بگیرد
در این زمان بهتر است که مقاربتهای محافظت شده داشته باشید. چنانچه شما عفونت فعال دارید در ابتدا باید این مشکل خود را درمان کنید و یا اینکه در صورت داشتن مشکلاتی از این قبیل و بیماری های جنسی متخصص رادیولوژی را در جریان بگذارید.

در صورتی که در روده ها مدفوع و یا گاز وجود داشته باشد در دید و همچنین تشخیص متخصص تاثیر گذار خواهد بود به همین دلیل ممکن است پزشک برای شب قبل از عکس برداری برای شما مسهل تجویز کرده باشد که بهتر است آنها را مصرف کنید تا رحم و لوله ها به خوبی دیده شوند. برخی از پزشکان برای قبل و بعد از عکس برداری آنتی بیوتیک تجویز می کنند. در صورتی که به ماده ی حاجب یددار حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید تمامی وسایل فلزی را در محدوده لگن از خود جدا کنید تا مشکلی در عکس برداری اشعه x ایجاد نشود .

مراحل انجام عکس برداری رنگی رحم

  • در ابتدا باید دانست که این دستگاه با استفاده از اشعه ایکس، تصاویری زنده از محیط رحم را در نمایشگر پزشک نمایش می‌دهد.
  • مدت فرآیند عکسبرداری کوتاه بوده و به صورت سرپایی نیز انجام می‌شود. در ابتدا بیمار باید به سمت پشت بر روی تخت دراز کشیده و پای خود را خم کرده و به سمت بالا قرار دهد.
  • سپس مجدد دهانه رحم بیمار تمیز شده و در مرحله بعدی پزشک اسپکولوم ( وسیله معاینه واژن) را به آرامی در واژن وارد می‌کند.
  • در این مرحله با پر کردن رحم با ماده حاجب، تصاویر فلوروسکوپی نیز تهیه می‌شود.
  • فرآیند کل تصویربرداری حدود سی الی چهل دقیقه زمان می‌برد.
  • در اشخاصی که پزشک مورد مشکوکی را مشاهده یا احساس کند، تصویر برداری به صورت مجدد سی دقیقه پس از اولین بار، انجام خواهد گرفت.
  • زیرا شاید زخم ها یا اختلالات در اتصویر مجدد نمایان شود.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

نتایج تصویربرداری رحم

پس از انجام یک بار یا در صورت لزوم دو بار از این نوع تصویربرداری، پزشک تصاویر بدست آمده از رحم را بررسی خواهد کرد. اگر در این عکسبرداری ها مورد مشکوکی مشخص شد باید طبق بررسی های بیشتر پزشک، معاینات لازم مخصوص دیگر به عمل آید.

استفاده از بیهوشی برای انجام تصویربرداری رنگی رحم

بعضی افراد مراجعه کننده توانایی تحمل درد های خفیف را نیز ندارند و خواستار بیهوشی کامل برای این آزمایش هستند. از مزیت بیهوشی کامل در این روش، این است که انقباضات لگن توسط فرد از بین رفته و در این صورت ماده حاجب کمتری برای فرآیند استفاده می‌شود.

افراد در حین بکارگیری این آژمایش بیشتر به دلایل ترس و استرس و همچنین اضطراب، اندام های خود را سفت و فشرده کرده که این انقباضات باعث می‌شود درد در ناحیه احساس شود، بنابراین روش بیحسی کامل یا بیهوشی بسیار مناسب و برگزیده می‌باشد.

زمان انتظار برای دریافت نتایج تصویربرداری

به طور معمول نتایج تصویربرداری رنگی رحم معمولا یک روز پس از انجام، آماده خواهد شد.


مطالب پیشنهادی:

آشنایی با انواع مختلف رادیوگرافی

نکاتی برای انجام سونوگرافی مغز در نوزادان نارس

تشخیص علائم تنبلی تخمدان با سونوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *