موارد تجویز سونوگرافی پستان

موارد تجویز سونوگرافی پستان | سونوگرافی سینه اصفهان

بررسی موارد تجویز سونوگرافی پستان

به طور معمول سونوگرافی پستان یک روش بسیار رایج برای غربالگری سرطان سینه در کشورهای پیشرفته جهان است. زیرا سونوگرافی سرطان سینه روشی کاملاً بی خطر و غیر تهاجمی بوده و هیچ گونه آسیبی به بدن شما وارد نخواهد نمود. همچنین یکی دیگر از مزیت های سونوگرافی سینه این است که با کمک آن می توان انواع کیست های موجود در سینه را نیز مشخص نمود که در روش های دیگر به خصوص ماموگرافی قابل تشخیص نمی باشند. در عین حال، در زمانی که نواحی مشکوک به سرطان سینه در ماموگرافی شما مشاهده شوند. گام بعدی تشخیصی برای شما استفاده از سونوگرافی پستان خواهد بود. در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سینه اصفهان موارد تجویز سونوگرافی پستان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روشی های تشخیص اولترا ساوند برای گرافی های سینه به این دلیل سودمند هستند که می توانند تفاوت بین توده هایی مملو از مایع همچون کیست ها را از بافت های سفت نشان دهند. توده های کیستی در اکثریت اوقات غیر سرطانی هستند. ولی توده های سفت نیازمند بررسی های بیشتر برای اطمینان از سرطانی نبودن می باشند. بافت‌هایی که ممکن است به صورت غیر طبیعی در بافت سینه تشکیل شوند به ۲ دسته توده‌های خوش خیم پستان و توده‌های بدخیم پستان تقسیم می‌شوند.

در عین حال، می توان از تکنیک سونوگرافی برای پستان به عنوان راهنمای هدایت سوزن بیوپسی (نمونه برداری) در محدوده مشکوک به سرطان در درون سینه نیز استفاده نمود. امروزه جراحان برتر پستان در جهان برای نمونه برداری و مشاهده وضعیت غدد لنفاوی ملتهب و متورم زیر بغل نیز از سونوگرافی های سینه استفاده می نمایند. سونوگرافی پستان روشی مقرون به صرفه و ساده از نظر اجرا می باشد.

مقایسه سونوگرافی سینه با ماموگرافی | سونوگرافی سینه اصفهان

نحوه انجام سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان یک روش تشخیصی غیر تهاجمی است که نیازمند تجهیزات بسیار بزرگ و محیط اختصاصی و ایزوله نمی‌باشد. در اکثریت اوقات اولترا ساوند توسط یک ابزار مبدل (ترنسدیوسر) دستی ، انجام می گردد. متخصص رادیولوژی ابتدا بر پوست بدن شما روی سینه را طبق دستورالعمل و موضعی که جراح پستان تقاضا کرده ژل های ضد حساسیت زده و سپس مبدل (ترنسدوسر) را در آن محل حرکت می دهد. هنگام حرکت مبدل سونوگرافی روی پوست، یک سری امواج بی ضرر فرا صورتی به درون بدن شما ارسال شده و پژواک بازگشتی آنها از درون بدنتان توسط گیرنده هایی درون همان مبدل دریافت و ضبط می شود. سپس این پژواک ها از طریق سیم رابط به کامپیوتر منتقل می شوند که شما می توانید هم زمان روی مانیتور تصاویر را به صورت زنده (لایو) مشاهده نمایید.

ژل های استفاده شده در سونوگرافی های سینه از نوع ضد حساسیت و بر پایه آب هستند. بنابراین می توانید پس از انجام سونوگرافی با دستمال مرطوب آن را از روی بدنتان پاک کنید و در منزل با دوش آب گرم محل سونوگرافی را بشویید. به طور معمول نیز حین تهیه سونوگرافی زیر مبدل شما ممکن است اندکی احساس فشار کنید که امری عادی است. اما نباید برای شما دردناک باشد. در صورت احساس درد حتماً متخصص رادیولوژی را مطلع نمایید.

به طور معمول پزشک متخصص رادیولوژی حسب درخواست جراح پستان شما تصاویری از اولتراساوند تشخیصی سینه شما تهیه نموده و همراه گزارش پاسخ، برای پزشک شما ارسال می نماید. در برخی مراکز پیشرفته، نتایج سونوگرافی سینه شما در سی دی نیز به شما ارائه می شوند که گزارش کامل تر و به همراه فیلم سونوگرافی پستان شما می باشد.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص سونوگرافی سینه اصفهان

تشخیص و درمان انواع ضخیم شدن دیواره رحم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *