نحوه تشخیص افتادگی رحم

نحوه تشخیص افتادگی رحم | سونوگرافی سینه اصفهان

چگونگی نحوه تشخیص افتادگی رحم

افتادگی رحم دارای درجه های گوناگونی می باشد که هم می تواند جزئی و هم کلی باشد. افتادگی رحم جزئی امکان دارد هیچگونه نشانه و علائمی نداشته باشد و تشخیص آن تنها به وسیله معاینه بالینی ممکن می باشد اما برخی از حالت های حاد افتادگی رحم طوری می باشد که خود بیمار می تواند به راحتی آن را تشخیص دهد. در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان به بررسی نحوه تشخیص افتادگی رحم خواهیم پرداخت.

گاهی اوقات امکان دارد بیمار احساس کند جسمی از واژنش خارج می شود یا احساس سنگینی و ناراحتی در لگن خود کند که در این مواقع بیمار به افتادگی رحم مشکوک می شود و برای اینکه اطمینان خاطر پیدا کند به پزشک زنان و زایمان مراجعه می کند. همچنین بهتر است در وجود احساس درد حاد در زمان مقاربت جنسی ، احتباس ادرار یا بی اختیاری ادراری ، خونریزی واژینال ، کمر درد و عفونت های مزمن لگنی در اسرع وقت به پرشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر : تشخیص و درمان علل افتادگی رحم

تشخیص و درمان علل افتادگی رحم | سونوگرافی سینه اصفهان

تشخیص قطعی افتادگی رحم

برای تشخیص قطعی افتادگی رحم به وسیله معاینات بالینی انجام می شود. پزشک متخصص زنان و زایمان با بررسی علائم و نشانه و معاینه لگن می تواند افتادگی رحم را به خوبی تشخیص دهد. در معاینه لگن پزشک از وسایلی همچون اسپکلوم استفاده می کند که این زمینه را برای پزشک فراهم می کند که بتواند به راحتی داخل واژن را مشاهده کند تا بتواند محیط فضای درون واژن را ارزیابی کند در این مواقع احتیاج است بیمار دراز بکشد یا به حالت ایستاده باشد.

در افتادگی رحم جزئی تنها بخشی از رحم بر روی واژن می افتد و در افتادگی کامل بافت رحم از واژن بیرون می زند . به همین منظور امکان دارد همیشه زن احساس کند جسمی از واژنش بیرون زده یا خارج شده است.

برای شناسایی نقطه ی افتادگی رحم بیمار عضلات شکم را به صورت تناوبی منقبض می کند. تا پزشک متخصص زنان و زایمان بتواند به راحتی و با دقت فراوان قسمت افتادگی رحم را تشخیص دهد و نیز بررسی عضلات لگن یک آزمایش مناسب برای مشخص کردن اندازه افتادگی رحم محسوب می شود. بعد از انجام معاینه ها و تشخیص موقعیت واژن و لگن متخصص می تواند میزان افتادگی رحم را مشخص کند. امکان دارد لازم باشد متخصص زنان از سونوگرافی برای افتادگی رحم و دیگر مشکلات لگنی استفاده کند.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *