نحوه تفسیر سونوگرافی سینه

نحوه تفسیر سونوگرافی سینه | سونوگرافی سینه اصفهان

بررسی نحوه تفسیر سونوگرافی سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان هایی است که این روزها افراد زیادی را در سرتاسر دنیا درگیر خود کرده است. با توجه به اینکه این سرطان دارای نرخ مرگ ومیر بالایی است، اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود می توان سریع تر برای درمان آن اقدام کرد و شانس بهبودی بیمار را افزایش داد. گاهی اوقات در معاینه ممکن است توده هایی در سینه احساس شود که می توانند توده های خوش خیم پستان باشند که هیچ ارتباطی با سرطان ندارند. در مطلب امروز سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سینه اصفهان قصد داریم به مطالعه و بررسی نحوه تفسیر سونوگرافی سینه بپردازیم.

سونوگرافی سینه روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. تصویربرداری از بافت سینه در این روش که به آن اسکن اولتراسوند نیز گفته می شود با کمک امواج صوتی صورت می گیرد. استفاده از سونوگرافی پستان می تواند به واسطه تعیین جامد و یا مایع بودن توده (کیست) تعیین کننده خوش خیمی یا بدخیمی توده موجود در سینه بیمار باشد. پس از آنکه سونوگرافی سینه را انجام دادید، جواب این آزمایش باید توسط پزشک تفسیر گردد. تصاویر حاصل شده از سونوگرافی سینه سیاه و سفید است و مواردی چون کیست و یا توده های پستانی به صورت نواحی تاریک در سونوگرافی قابل مشاهده هستند.

مطالعه بیشتر : دلایل انجام جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟

تفسیر نتایج سونوگرافی سینه

تصاویر سونوگرافی پستان سیاه و سفید می باشد. مواردی مانند کیست و توده پستانی به صورت منطقه تاریک در سونوگرافی پستان دیده می شود. نقطه های تاریک در سونوگرافی شما به معنای ابتلا به سرطان پستان نمی باشد؛ زیرا این الگو نشان دهنده ی توده های خوش خیم پستانی می باشد. توده های خوش خیم شامل موارد ذیل می باشد:

  • فیبروآدنوم به توده خوش خیم بافت سرطان گفته می شود.
  • تغییرات فیبروکیستیک پستان به پستان های دردناک و متموج به دنبال تغییرات هورمونی گفته می شود.
  • پاپیلوم داخل مجرایی یا intraductal papilloma توده های خوش خیم و کوچک مجاری شیری می باشند.
  • نکروز چربی پستانی یا Mammary fat necrosis بافت چربی آسیب دیده، مرده یا ضربه دیده می باشد که به شکل توده در پستان لمس می شود.
  • اگر پزشک به ضایعات پستانی در سونوگرافی مشکوک باشد براش شما MRI انجام می دهد، سپس با انجام بیوپسی از بافت و یا مایع توده با یا بدون هدایت سونوگرافی و جواب پاتولوژی تشخیص خود را مسجل می نماید.

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه | سونوگرافی سینه اصفهان

چگونگی انجام سونوگرافی پستان

برای انجام سونوگرافی، بیمار بر روی یک تخت به پشت دراز کشیده و ممکن است از او خواسته شود که دست خود را بالای سر قرار دهد. سپس رادیولوژیست، ژل مخصوص سونوگرافی را بر سینه می ریزد. این ژل باعث از بین بردن حباب های هوا بین مبدل و پوست می شود و از عبور امواج صوتی به بدن جلوگیری می کند. سونوگرافیست پس از اعمال ژل با قرار دادن مبدل بر روی بدن و حرکت آن به جلو و عقب تصاویر مورد نظر را ضبط می کند.

کاربرد های سونوگرافی پستان

  • تعیین نوع توده و یا ضایعه به کمک سونوگرافی پستان
  • غربالگری مکمل سرطان پستان
  • استفاده در زمان نمونه برداری به عنوان راهنما

مزیت های سونوگرافی سینه

  • این روش یک روش غیر تهاجمی است.
  • این روش بدون درد است.

استفاده از این روش می تواند بافت های نرم موجود را نیز به طور دقیق نمایان کند. و این امکان در تصویربرداری با اشعه ایکس ممکن نیست. علاوه بر این استفاده از این روش تصاویر را در لحظه ایجاد می کند و می توان به کمک آن به نمونه برداری از طریق بیوپسی پرداخت و استفاده از امواج به جای اشعه می تواند در صورت متراکم بودن بافت پستان داده های مناسبی در مورد توده در اختیار پزشک قرار بدهد.

عوارض سونوگرافی سینه

سونوگرافی از اشعه مانند X-ray استفاده نمیکند. بنابراین سونوگرافی روشی امن و بی خطر است و عارضه جانبی ندارد.

دکتر فاطمه کرمی سونوگرافی پستان اصفهان

زمان مناسب انجام سونوگرافی سینه

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه در روزهای پایانی پریود و یک هفته پس از شروع قاعدگی است؛ زیرا قاعدگی بر بافت سینه تأثیر می گذارد و سینه ها حساس هستند؛ اما در روزهای پایانی، هورمون ها تأثیری بر بافت سینه ها ندارند و بافت پستان طبیعی و نرمال است.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی پستان

  • در سونوگرافی پستان باید همیشه زیر بغل ها را بررسی نمود. لذا قبل از مراجعه سعی کنید دوش بگیرید و بهداشت فردی را رعایت نمایید.
  • برای انجام سونوگرافی دقیق، پستانهای بیمار باید برهنه و فاقد پوشش باشند.
  • قبل از انجام سونوگرافی، پزشک خود را از سابقه اعمال جراحی خود مطلع نمایید.
  • زخم های باز با انجام سونوگرافی مغایرت دارند؛ زیرا ژل سونوگرافی موجب تحریک زخم یا آلودگی بیشتر آن می شود.

مطالب پیشنهادی:

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

بررسی تعیین مراحل و درجه بندی سرطان سینه

تشخیص انواع فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال با سونوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *