کاربردهای مختلف الاستوگرافی پستان

کاربردهای مختلف الاستوگرافی پستان | بیوپسی سینه اصفهان

بررسی کاربردهای مختلف الاستوگرافی پستان

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان سینه است که از شایع ترین علت مرگ و میر در زنان می باشد. در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج میشوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می کنند و باعث ایجاد توده های کوچک و ریز می شوند. این بافتهای غیرعادی به مرور گسترش می یابند و باعث ایجاد توده های سرطانی بزرگ می شوند که بافت های مجاور خود را درگیر می کنند. در ادامه این مطلب سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان به بررسی کاربردهای مختلف الاستوگرافی پستان خواهیم پرداخت.

اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است؛ ولی اگر به موقع تشخیص داده نشود احتمال مرگ بیمار بسیار بالا است. با استفاده از سونوگرافی معمولی نمی توان به طور دقیق این توده ها را شناسایی نمود. اما با استفاده از تصویربرداری الاستوگرافی می توان توده های سرطانی که نسبت به نواحی دیگر بدن بافت سفت تری دارند را شناسایی نمایند. در واقع با سونوگرافی الاستوگرافی می توان توده های خوش خیم را از بدخیم نیز تشخیص داد. در این روش جدید و کاربردی دیگر نیازی به نمونه گیری و بیوپسی نمی باشد، تنها با تصویربرداری از توده ها می توان ماهیت توده ها را شناسایی نمود.

مطالعه بیشتر : عکسبرداری رادیولوژی در زنان باردار

کاربردهای الاستوگرافی پستان

سیستم های الاستوگرافی رایج برای پستان، نه تنها قادر به افتراق بین بافت های خوش خیم و بدخیم هستند، بلکه می توانند با کشف میزان انتشار سفتی بافت، اطلاعات بافت شناسی را هم مشخص کنند. همچنین الاستوگرافی، امکان تشخیص و ارزیابی ضایعات توده ای شکل و ضایعات غیر توده ای را فراهم می کند. این روش ممکن است توانایی ارزیابی اثر درمانی، درمان با داروهای ضد سرطان را نیز داشته باشد. با الاستوگرافی پستان ، شاهد بهبود پیش رونده ای در کیفیت تصویر، تکنیک تصویربرداری و تفسیر تصاویر هستیم.

مزیت های الاستوگرافی

  • تکنیک‌های تصویربرداری غیرتهاجمی هستند که در معرض تابش یونیزان نیستند.
  • تشخیص سریع بیماری
  • بخش بیشتری از پستان را نسبت به نمونه‌برداری ارزیابی می‌کند و می‌تواند به پیش‌بینی خطر برخی از عوارض سرطان پستان کمک کند.
  • تفکیک توده‌های سخت و نـرم در طـول انجـام عمـل بافت‌برداری
  • تصویربرداری داخل وریدی
  • تصویر کردن ساختار پلاک شـریانی
  • بررسـی تغییرات غیرطبیعی ناشی از ایجاد تومور در زیـر سـطح پوسـت

مزایا و عوارض بیوپسی پستان تحت گاید سونوگرافی | بیوپسی سینه اصفهان

تکنیک های انجام الاستوگرافی

تکنیکی که در الاستوگرافی (اسکن الاستو) مطرح می شود بر اساس تعیین برخی از خواص مکانیکی در بافت پایه ریزی شده، در این روش بافت ها و میزان بافت توده بررسی می شوند و بدون آنکه نیازی به بیوپسی و نمونه برداری باشد متوجه وجود توده های خوش خیم و یا بدخیم و سرطانی در سینه می شوند،Magnetic Resonance Elastography (MRE) نامی است که برای تکنیک الاستوگرافی در نظر گرفته شده است، دو ویژگی مهمی که در این سونوگرافی خاص تشخیصی در نظر گرفته شده است اندازه و میزان سفتی در لحظه انجام آن است.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

اندازه توده:

به دلیل خاصیت دسموپلاستی تومورها، ضایعات سخت با کاهش الاستیسیته (خاصیت کشسانی) و کشش در الاستوگرافی بزرگتر از حالت سونوگرافی نمایان می شوند، به این ترتیب پزشک با محاسبه اختلاف بین اندازه تومور در این روشها می تواند نسبت بین آنها را محاسبه کند و اگر این نسبت بالای ۳۱/۱ باشد، توده بدخیم درنظر گرفته می شود.

سختی بافت:

میزان و توزیع بافت موجود در توده به عنوان معیاری برای سنجش سختی در نظر گرفته می شود، توده های بدخیم نسبت به توده های خوش خیم سفت تر و با تراکم بالاتر هستند. در اغلب تکنیک‌های الاستوگرافی سختی بافت بر پایه یکی از این دو روش به دست می‌آید:

  • با اعمال فشار توسط نیروی امواج صوتی بافت سخت‌تر (ضایعه) کمتر از بافت‌های نرم طبیعی تغییر شکل می‌دهد.
  • امواج صوتی سریع با سرعت بیشتری از میان بافت سخت‌تر به نسبت بافت نرم عبور می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *