اقدامات اولیه برای تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

اقدامات اولیه برای تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی | بیوپسی سینه اصفهان

اقدامات اولیه برای تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

اختلالاتی که اغلب در سینه ایجاد می شوند ، شامل توده هایی است که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. اما بیشتر این توده ها خطرناک نیستند و سرطانی نمی شوند. همچنین به درمانی خاصی نیاز ندارند. اما بیشتر خانم هایی که با لمس این توده ها در سینه خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند و تصور می کنند این توده ها همگی سرطانی هستند و باید برای درمان سرطان سینه شیمی درمانی را آغاز کنند. در ادامه این مطلب سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان اقدامات اولیه برای تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع توده های سینه

توده پستان را می توان با یک روش معاینه دستی بعد از هر دوره قاعدگی تشخیص داد . با این حال ، برخی از علائم تشکیل توده در پستان مانند احساس درد در سینه قبل از قاعدگی و همچنین تورم و حساسیت سینه ها نیز وجود دارند . تشکیل توده در سینه تنها با تغییرات مشاهده شده در سینه در طول سیکل قاعدگی و درد های کیستیک احساس می شود . اگرچه توده ای که در پستان مشاهده می شود لزوما نشانه سرطان نیست ، اما لازم است برای تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام با پزشک مشورت کنید .

برخی از انواع توده های سینه رایج

کیست ها

کیست ها کیسه هایی پر از مایع هستند که حاشیه صاف و مشخصی دارند . اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود. می تواند بافت سینه شما را کش دهد. وقتی کیست را لمس می کنید ، معمولا نرم ، لطیف و متحرک است .

فیبروآدنوم ها

فیبروآدنوم ها شایع ترین تومور های خوش خیم پستانی هستند که بیشتر در زنان ۲۰ تا ۳۵ ساله دیده میشوند. اما در نوجوانان نیز ممکن است دیده شوند . قبل از ۲۵ سالگی فیبرو آدنوم های پستان از کیست ها نیز شایع تر هستند و موجب اضطراب و هراس در این گروه از بانوان می شوند .

انواع تصویربرداری و بیوپسی پستان | بیوپسی سینه اصفهان

تغییرات فیبروکیستیک پستان

فیبروکیستیک سینه در حقیقت جزو بیماریها به شمار نمی رود بلکه بروز تغییراتی در سینه خانم هاست که با درد و تورم سینه ها قبل از عادت ماهانه و بهبود نسبی آن بعد از اتمام عادت ماهانه خود را نشان می دهد.

توده های سرطانی

توده های بدخیم پستان توده هایی هستند که امکان دسترسی و گسترش به مناطق اطراف خود را به صورت غیر قابل مهار دارند که به اصطلاح امکان متاستاز شدن به نقاط دیگر بدن گفته می شود.

اولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

خانمی که با مشکل احساس و لمس توده در سینه به جراح و متخصص زنان مراجعه می کند. در ابتدا توسط پزشک معاینه پستان انجام می شود . لمس توده و بررسی سایر علائم در سینه ، اطلاعات مفیدی در مورد احتمال خوش خیم و یا بدخیم بودن توده در اختیار پزشک قرار می دهد . جهت تشخیص دقیق تر ماهیت و نوع توده ، قدم بعدی ، انجام تصویربرداری مانند سونوگرافی پستان و یا ماموگرافی است . در واقع سونوگرافی و ماموگرافی ، دقیق ترین و بهترین روش تشخیص نوع توده پستان هستند. گاهی بیوپسی و یا نمونه برداری از توده و بررسی پاتولوژیک جهت تایید تشخیص لازم می شود .

سونوگرافی :

این آزمایش تصویربرداری حتی جزئی ترین ناهنجاری ها را در سینه های متراکم تشخیص می دهد و به تعیین اینکه یک توده کیست است یا توده جامد کمک می کند .

ماموگرافی :

ماموگرافی دیجیتالی تصاویر واضح و دیجیتالی را از پستان ها گرفته و آنها را در معرض تابش کمتری قرار می دهد . رادیولوژیست تصویر را برای تعیین محل و میزان بیماری آنالیز می کند .

بیوپسی یا نمونه برداری :

برخی از بیوپسی های رایج که به پزشکان در تشخیص سرطان پستان کمک می کنند. عبارت اند از: بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف که از یک سوزن بسیار کوچک و ظریف استفاده می شود. بیوپسی سوزنی هسته ای که از سوزن بزرگ تر استفاده می شود ، بیوپسی با هدایت MRI یا بیوپسی جراحی که در آن تمام یا بخشی از یک توده برداشته شده و از نظر سرطان معاینه می شود .
پس از انجام آزمایش ها و بررسی های لازم ، نتایج توسط پزشک بررسی می شود و با توجه به صلاحدید پزشک بهترین اقدام درمانی برای بیمار صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *