روش های بیوپسی پستان

روش های بیوپسی پستان | سونوگرافی سینه اصفهان

بررسی روش های بیوپسی پستان

چندین نوع بیوپسی یا نمونه برداری پستان وجود دارد که بسته به محل و سایز تومور، روش مناسب انتخاب می شود. بیوپسی ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود. برای بیهوشی یا بی حسی موضعی، از تزریق داروی بی حسی برای بی حس کردن پستان استفاده می شود. برای بیهوشی عمومی به شما دارو داده می شود تا هنگام بیوپسی در خواب عمیق فرو روید. در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سینه اصفهان روش های بیوپسی پستان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ریز (FNA):

یک سوزن بسیار ظریف و نازک وارد توده یا ناحیه ای می شود که مورد نگرانی است. نمونه کوچکی از مایع یا بافت برداشته می شود. بیوپسی FNA ممکن است انجام شود تا مشخص شود آیا توده به صورت کیست (توده پر از مایع) یا به صورت توده جامد است.

بیوپسی core needle:

یک سوزن بزرگ وارد توده یا ناحیه ای می شود که مورد نگرانی است. بخش های استوانه ای کوچکی از بافت به نام هسته برداشته می شوند. در این روش، نیاز به هیچ برشی نیست.

بیوپسی باز (جراحی):

برشی در پستان ایجاد می شود. جراح بخشی یا تمام توده یا ناحیه مورد نظر را بر میدارد. در برخی موارد، توده ممکن است کوچک و عمیق بوده و پیدا کردن آن سخت باشد. سپس، ممکن است روشی به نام لوکالیزاسیون با سیم مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار، یک سوزن نازک یا یک سیم نازک وارد پستان می شود. تصاویر اشعه ایکس به هدایت آن به سمت توده کمک می کنند و جراح، سیم را برای پیدا کردن توده دنبال می کند.

ممکن است از ابزارها و روش های خاصی برای هدایت سوزن و کمک به انجام مراحل بیوپسی استفاده شود که شامل موارد زیر می شود:

بیوپسی استریوتاکتیک:

در این روش، با استفاده از رایانه و ماموگرام یک تصویر سه بعدی از پستان ساخته می شود. سپس تصویر سه بعدی سوزن را به محل دقیق توده سینه یا ناحیه مورد نگرانی هدایت می کند.

هدف و نتیجه جواب بیوپسی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان

بیوپسی هسته ای به کمک خلأ:

یک برش کوچک در پستان ایجاد می شود. یک لوله توخالی از طریق برش وارد می شود و با استفاده از MRI، اشعه ایکس یا اولتراسوند هدایت می شود. بافت پستان به آرامی داخل پروب کشیده می شود. یک چاقوی چرخنده درون لوله، بافت را از پستان جدا می نماید. چندین نمونه از بافت را می توان در یک زمان برداشت.

بیوپسی هدایت شده توسط سونوگرافی:

در این روش، از تصاویر اولتراسوند توده یا بافت پستان استفاده می شود. این تصاویر به هدایت سوزن به محل دقیق نمونه برداری کمک می کنند.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص سونوگرافی سینه اصفهان

نکات مراقبتی برای نمونه برداری از پستان

  • به طور کلی، اگر از بی حسی موضعی استفاده شود و بیدار باشید، نیازی به آمادگی خاصی ندارید. اما اگر از بیهوشی عمومی قرار است استفاده شود، بایستی مدتی قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید. جراح دستورالعمل های خاصی را در این راستا به شما ارائه می دهد.
  • در روز نمونه برداری، از لوسیون، کرم، پودر، دئودورانت یا عطر زیر بغل یا روی پستان استفاده نکنید.
  • اگر احتمال می دهید باردار باشید، به تکنسین مربوطه اطلاع دهید.
  • پزشکتان را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید، قرار دهید، حتی ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکمل هایی که مصرف می کنید.
  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، آسپیرین، ایپوبروفن یا دیگر داروها که بر لخته شدن خون اثر می گذارند، مصرف می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد قبل از انجام بیوپسی مصرف این داروها را قطع نمایید.
  • اگر قرار است از بیهوشی عمومی استفاده کنید، نیاز به همراه دارید.
  • ممکن است پزشک شما بر اساس وضعیت پزشکیتان، دستورالعمل های دیگری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *