شناسایی کیست پستان در زنان با سونوگرافی

شناسایی کیست پستان در زنان با سونوگرافی | سونوگرافی سینه اصفهان

نحوه شناسایی کیست پستان در زنان با سونوگرافی

در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان به بررسی شناسایی کیست پستان در زنان با سونوگرافی خواهیم پرداخت.

کیست پستان در زنان :

کیست های بسیار ریزی در پستان ایجاد می شود که در اصلاح پزشکی به آنها فیبروکیستیک پستان می گویم. دربرخی از مواقع این کیست ها بزرگ می شود و سبب بروز مشکلاتی می شوند اما در اغلب موارد کیست های پستان ریز هستند.
بهتر است بدانید که کیست پستان یک بیماری نیست فقط تغییر خاص سینه است. طبق آماری که منتشر شده است ۸۰ درصد بانوان این عارضه را در طول عمر خود تجربه می کنند. بانوانی که در زمان قاعدگی با ورم سنگین و درد بسیار شدیدی در پستان روبرو می شوند باید حتما به پزشک مراجعه نمایند زیرا ممکن است به کیست پستان مبتلا شده باشند.

علائم کیست پستان

افزایش هورمون های زنانه در زمان نزدیکی عادت ماهانه در صورتی که شخص به فیبروکیستیک مبتلا باشد باعث می شود که حساس بودن نسج سینه ، افزایش هورمون های زنانه در خون و تورم و سنگینی در سینه ایجاد شود که به دنبال آن درد شدیدی در سینه ها ایجاد می شود.
به روش های مختلف سونوگرافی پستان انجام می شود که با استفاده از نتیجه این سونوگرافی می توانید در صورتی که به کیست پستان مبتلا هستید راه های درمانی برای شما انجام شود.

مطالعه بیشتر : مقایسه سونوگرافی سینه با ماموگرافی

همانطور که بیان کردیم کیست سینه، کیسه هایی پر از مایه در اندازه های متفاوت است که در یک یا هر دو سینه افراد به وجود خواهد آمد. بنابراین همانطور که بیان شد کیست ها دارای اندازه های متفاوتی اند که برخی از آن ها اگر بسیار بزرگ شده باشند، ظاهر سینه را تغییر داده و با چشم هم قابل مشاهده هستند. اما کیست هایی که سایز کوچک تری دارند در واقع با چشم قابل مشاهده نبوده و تغییری در ظاهر سینه ایجاد نخواهند کرد. بلکه تنها با لمس کردن ناحیه می توان به وجود کیست در سینه پی برد. البته برخی از این کیست ها حتی قابل لمس هم نبوده و باید مورد معاینه پزشک قرار بگیرند تا تشخیص داده شوند که چه نوع کیستی و در چه اندازه ای است.

مزایا و معایب انجام سونوگرافی برست | سونوگرافی سینه اصفهان

افراد مستعد کیست پستان

کیست سینه ممکن است در همه خانم ها ایجاد شود. زیرا یکی از دلایل ایجاد این کیست وجود هورمون های زنانه است. اما بیشترین رده سنی که این بیماری برای آن ها شایع است، سن بین ۳۰ تا ۵۰ سال است. قرص های ضدبارداری می توانند علائم شما را کاهش دهند و هورمون درمانی می تواند موجب افزایش این علائم شود.

تفاوت کیست سینه با توده

همانطور که بیان شد فیبروکیستیک کیسه های پر از مایع ایجاد شده در سینه های خانم ها است که ممکن است در سایزهای کوچک و بزرگ با ضخامت های متفاوت ایجاد شود. هر کدام از این کیست های ایجاد شده در سینه خانم ها در افراد مختلف از نوع متفاوت است. کیست سینه در هر سنی ممکن است در خانم ها بروز کند اما با شروع دوران یائسگی، این کیست ها به مرور زمان از بین رفته یا دیگر علائمی از خود نشان نخواهند داد.

در مقابل بیماری دیگری که ممکن است در سینه خانم ها به وجود آید تومور و یا توده است که با کیست های سینه تفاوت دارد. تفاوت اصلی این دو بیماری در مدت زمان بروز آن در افراد است. همانطور که بیان شد کیست سینه در دوران یائسگی از بین رفته و یا کمرنگ می شود. اما تومور یا توده در سینه به این صورت نبوده و با تشکیل در سینه، باعث ایجاد تغییر در بافت ها و هورمون استروژن و پروژسترون در طول سیکل قاعدگی می شود. همین تغییرات باعث ایجاد آسیب های جدی به سینه خواهد شد. توده و یا تومور به دو نوع تومور خوش خیم پستان و تومور بدخیم تقسیم می شوند.

برخی از علائم کیست ها به شرح زیر است:
  • ایجاد تورم یا برآمدگی صاف، متحرک یا بیضی شکل در ظاهر سینه
  • احساس درد در سینه
  • احساس درد در ناحیه زیر بغل
  • فرورفتگی یا صاف شدن نوک سینه ها
  • ایجاد ترشحات و خروج ترشحات شفاف و یا زرد رنگ مایل به قهوه ای از نوک سینه

اگر مایعات قرمز رنگ یا خونی از نوک پستان شما بیرون بیاید، فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا این ممکن است نشانه سرطان پستان باشد.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

ذکر این نکته برای خانم هایی که مبتلا به کیست سینه یا فیبروکیستیک شده اند الزامی است. داشتن کیست سینه به هیچ عنوان زمینه ساز بروز سرطان پستان نبوده و عاملی برای افزایش ایجاد سرطان سینه در افراد نخواهد بود. اما اگر خانم هایی که مبتلا به فیبروکیستیک شده اند متوجه ایجاد تغییرات در کیست های خود شوند و یا احساس کنند قطر یا سایز آن ها افزایش یافته است باید به یک جراح پستان خوب مراجعه کنند، تحت نظر قرار بگیرند و برای اطمینان از اینکه این کیست ها خطرساز نیستند، آزمایشات و چکاپ های لازم را انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *