علل خونریزی کیست تخمدان

علل خونریزی کیست تخمدان | بیوپسی سینه اصفهان

بررسی علل خونریزی کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از بیماری هایی می باشد که در زنان و دختران بسیار رایج می باشد. که اگر به موقع درمان نشود امکان دارد برای بیمار خطرات زیادی را به وجود بیاورد. کیست تخمدان به علت به وجود آمدن یک یا چند کیست غیر عادی در تخمدان ها موجب می شود. در این مطلب سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و بیوپسی سینه اصفهان به بررسی علل خونریزی کیست تخمدان خواهیم پرداخت.

کیست ها کیسه های کوچکی هستند که مملو از مایع می باشند که در داخل تخمدان ها یا روی آن ها رشد می کنند. بروز کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که رایج ترین نوع آن کیست فولیکولی می باشد. کیست فولیکولی از فولیکول های تولید کننده تخمک متشکل شده است. کیست تخمدان از دسته بیماری هایی می باشد که همه زنان در یک برهه ای از زندگی خود درگیر آن شده اند.

مطالعه بیشتر : قابلیت های سونوگرافی کالر داپلر و پاور داپلر

انواع کیست تخمدان

• کیست فولیکولار
  • کیست های هموراژیک یا اندومتریونید
  • کیست های درمونید
  • کیست های پلی کیستیک که به PCO معروف هستند .
  • کیست فونکسیونل

علل انجام سونوگرافی تخمدان | بیوپسی سینه اصفهان

دلایل ایجاد کیست تخمدان

امکان دارد که دلایل بسیاری موجب به وجود آمدن کیست تخمدان شود که می توان به مشکلات عملکرد تخمدان ها – چاقی – عدم تخمک گذاری – علل مادرزادی – داروهای محرک بارداری و …. اشاره کرد. اصولا در ۸۰ تا ۸۵ درصد موراد کیست های تخمدان خوش خیم هستند و در رده سنی پایین ۴۵ سال تنها ۶% از این کیست ها سرطانی می باشد.

کیست تخمدان چه علائمی دارد

با درنظر گرفتن نوع کیست تخمدان ایجاد شده در تخمدان امکان دارد بیمار نشانه های مختلفی از جمله دردهای شکمی و لگنی – دردهای یکباره به علت پارگی کیست یا پیچ خوردن توده – اتساعات شکمی – اختلالات قاعدگی – تهوع و استفراغ – متغیر شدن نبض – درد در زمان رابطه جنسی – احساس ضعف که امکان دارد به علت خونریزی داخلی باشد و تکرر ادرار بر اثر فشار کیست ها بر مثانه یا درد پهلو به دلیل وارد شدن فشار بر کلیه اشاره کرد.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان

البته در مواقع زیادی کیست تخمدان علائم مهم و خاصی نداشته و بیمار حتی از بروز آن کاملا بی اطلاع می باشد. اما اگر کیست از لحاظ هورمونی فعال بوده و علائمی مثل نداشتن تعادلات هورمونی را به صورت خونریزی غیرعادی از خود نشان دهد بیمار کاملا در اسرع وقت متوجه این موضوع می شود که دارای کیست های تخمدانی می باشد.

کیست های آندومتریوز امکان دارد که در بیمار علائمی مانند مشکلات قاعدگی – درد زیر شکم – درد حاد در زمان نزدیکی و قاعدگی – درد در زمان دفع ادرار و مدفوع و وجود لکه را به وجود بیاورد. در شرایطی هم ناباروری فقط می تواند از علائم کیست تخمدان باشد.