علل و درمان هماتوم ساب دورال

علل و درمان هماتوم ساب دورال | سونوگرافی سینه اصفهان

تشخیص علل و درمان هماتوم ساب دورال

هماتوم ساب دورال یا خون مردگی داخل مغز، به دلیل وارد شدن آسیب شدید به مغز و تکان شدید مغزی به علت ترومای سر رخ می دهد که منجر به پارگی و کوفتگی در ناحیه سر می شود. خون مردگی مغز در واقع زمانی رخ می دهد که خون بین دورال و مغز جمع می شود. در واقع دو نوع هماتوم ساب دورال (زیر سخت شامه) وجود دارد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سینه اصفهان به بررسی علل و درمان هماتوم ساب دورال خواهیم پرداخت.

مقایسه هماتوم حاد زیر سخت شامه و هماتوم مزمن زیر سخت شامه

بروز هماتوم حاد با فاصله کمی بعد از وارد شدن ضربه شدید به سر ایجاد می شود. هماتوم مزمن بعد از گذشت زمان که امکان دارد هفته ها تا ماه ها بعد از وارد شدن آسیب به سر بروز نماید. در این حالت امکان دارد شدت ضربه بسیار مختصر باشد و حتی بیمار آن را به یاد نیاورد که این حالت بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

مطالعه بیشتر : نکاتی برای انجام الاستوگرافی کبد

بیشتر افراد بعد از وارد شدن ضربه به کما می روند و یا با وضعیتی بدتر به بیمارستان می رسند. پزشک جهت تشخیص دقیق سریعا دستور به انجام سی تی اسکن و آزمایشات خون اورژانسی می دهد.

انواع درمان سرطان سینه با رادیوتراپی | بیوپسی سینه اصفهان

• علائم خون مردگی داخل مغز (هماتوم ساب دورال)
  • اختلالات بینایی
  • استفراغ بدون تهوع
  • احساس ضعف و کرختکی در یک سمت بدن
  • گاهی اوقات نیز امکان دارد اندازه مردمک های چشم با هم تفاوت پیدا نمایند
  • حالت گیجی و منگی و خواب آلودگی
  • سردرد هایی که هر روز بدتر و شدیدتر می شود

هماتوم مزمن ساب دورال (زیر سخت شامه) اکثرا در افراد مسن و شیرخواران شایع می باشد. و به طور معمول، علائم آن فراموشی به همراه فلج شدن یک سمت بدن و یا اختلال در تکلم می باشد و یا ممکن است به تنهایی بروز نماید.

درمان و تشخیص هماتوم ساب دورال

جهت مشاهده خونریزی و هماتوم (لخته خون) از سی تی اسکن استفاده می شود. جهت تشخیص دقیق تر و زمان دقیق خونریزی می توان از ام آر آی نیز استفاده نمود. بعد از تشخیص با استفاده ازجراحی، لخته خون را بر می دارند و تخلیه می کنند و بهترین و قطعی ترین راه همان جراحی می باشد. و بعد از انجام جراحی اگر بیماران از لحاظ کنترل عضلات و تکلم دچار آسیب دیدگی شده باشند می توان از فیزیوتراپی و گفتاردرمانی استفاده نمود.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی اصفهان