عوامل خطر در انواع سرطان سینه در مردان

عوامل خطر در انواع سرطان سینه در مردان | سونوگرافی سینه اصفهان

بررسی عوامل خطر در انواع سرطان سینه در مردان

پستان در مردان و زنان از چربی، بافت فیبری به نام استروما، نوک سینه‌ها، مجاری (لوله‌های انتقال شیر) و غدد تولید شیر تشکیل شده. در دوران بلوغ، هورمون‌های موجود در بدن دختران باعث رشد بافت سینه آنها می‌شود، در حالی که هورمون‌های موجود در بدن پسرها رشد سینه‌ها را محدود می‌کنند، بنابراین بافت سینه‌ آنها کوچک می‌ماند. در این مطلب از سایت دکتر فاطمه کرمی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سینه اصفهان عوامل خطر در انواع سرطان سینه در مردان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تصور غالب بر این است که مردان به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند. اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌ تر است. اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی یک مرد به طور متوسط حدود یک در ۱۰۰۰ است (در مقایسه با یک از هر ۸ زن). اگر در صورت شروع هرگونه ضایعه غیر طبیعی، آن ضایعه به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری می شود.

علل ابتلا به سرطان پستان در مردان

هنوز مشخص نیست که به طور دقیق چه عواملی به سرطان پستان در آقایان منجر می شود. وقتی برخی سلول های پستان سریع تر از سایر سلول های سالم تکثیر می شوند، تومور سرطانی شکل می گیرد که ممکن است به بافت های مجاور، غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می آید. اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً ۵/۲سانتیمتر قطر دارد. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد. علاوه بر این، از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخمی شدن پوست سینه
  • جمع شدن نوک سینه به سمت داخل
  • قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه
  • ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • درد در نوک سینه

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهند عبارتند از:

چاقی:

چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان سینه مردان را افزایش می‌دهد.

سن بالا:

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد. سرطان سینه مردان اغلب در مردان ۶۰ ساله تشخیص داده می‌شود.

قرار گرفتن در معرض استروژن:

اگر از داروهای مرتبط با استروژن مانند داروهای هورمون درمانی برای سرطان پروستات استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می‌یابد.

سابقه خانوادگی سرطان سینه:

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان سینه باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری در شما وجود دارد.

سندرم کلاین فلتر:

این سندرم ژنتیکی زمانی رخ می‌دهد که پسران با بیش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شوند. سندرم کلاین فلتر باعث رشد غیر طبیعی بیضه‌ها می شود. در نتیجه، مردان مبتلا به این سندرم سطوح پایین‌تری از برخی هورمون‌های مردانه (آندروژن) و هورمون‌های زنانه (استروژن) را تولید می‌کنند.

بیماری کبد:

برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می‌تواند باعث کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

بیماری یا جراحی بیضه:

داشتن بیضه‌های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش دهد.

علام بروز سرطان سینه در مردان چیست؟ | بیوپسی سینه اصفهان

انواع سرطان پستان در مردان

ساختار کلی بافت سینه در مردان و زنان یکسان است. سینه از غدد شیری، مجرای شیر و چربی تشکیل شده است. سرطان سینه از یکی از این بخش‌ها شروع می‌شود و ممکن است به بخش‌های مجاور یا حتی دیگر اندام‌ها گسترش پیدا کند. انواع سرطان سینه براساس محل آغاز سرطان دسته‌بندی می‌شود:

کارسینوم داکتال درجا:

در این نوع سرطان پستان، مجرای شیری سرطانی می‌شود؛ ولی سرطان به دیگر بخش‌های سینه گسترش پیدا نمی‌کند.

کارسینوم داکتال تهاجمی:

این سرطان نیز از مجرای شیری شروع می‌شود؛ اما گسترش پیدا کرده و با گسترش به دیگر بخش‌های پستان، تشکیل غده می‌دهد.

سرطان التهابی پستان:

برخلاف کارسینوم داکتال تهاجمی، این نوع سرطان باوجود اینکه بخش‌های مختلف سینه را درگیر می‌کند؛ ولی باعث تشکیل غده نمی‌شود.

بیماری پاژه پستان:

این نوع سرطان ابتدا مجرای شیری را سرطانی کرده، سپس به نوک سینه گسترش پیدا می‌کند.

کارسینوم لوبولار درجا:

این بیماری با سرطانی شدن غدد شیری شروع می‌شود. البته کارسینوم لوبولار درجا به‌ندرت در مردان دیده می‌شود.

سایر انواع سرطان سینه:

سرطان سینه انواع دیگری نیز دارد؛ ولی سایر اقسام این سرطان در مردان دیده نمی‌شوند یا بسیار نادر هستند.

تماس با دکتر فاطمه کرمی متخصص سونوگرافی سینه اصفهان

مراحل سرطان پستان در مردان

سرطان سینه در مردان بسته به اندازه‌ی تومور و میزان گسترش آن، به پنج مرحله طبقه‌بندی می‌شود:

مرحله‌ی صفر

ازآنجایی‌که اغلب موارد سرطان سینه مردان از مجرای شیری شروع می‌شوند، این مرحله با نام کارسینوم داکتال درجا نیز شناخته می‌شود. در این مرحله، سلول‌های سرطانی فقط در مجرای شیری دیده می‌شوند و هنوز به بافت‌های چربی مجاور گسترش پیدا نکرده‌اند.

مرحله‌ی یک

مرحله‌ی یک به حالتی گفته می‌شود که اندازه‌ی تومور کوچک‌تر از دو سانتی‌متر بوده و به غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده یا سرطان موجود در غدد لنفاوی در سطح میکروسکوپی باشد (تنها زیر میکروسکوپ تشخیص داده شود.)

دومین مرحله‌ی

در این مرحله اندازه‌ی تومور بین ۲ تا ۵ سانتی‌متر است و سرطان به چند غده‌ی لنفاوی در زیربغل گسترش پیدا کرده است.

مرحله‌ی سه

در مرحله‌ی سوم سرطان به چندین غده‌ی لنفاوی در زیربغل یا سایر غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده است. همچنین ممکن است سرطان در دیواره‌ی قفسه‌ی سینه گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله‌ی چهار

در آخرین مرحله‌ی سرطان سینه مردان، تومور ممکن است هر اندازه‌ای داشته باشد. سرطان در این مرحله به بافت‌ها و اندام‌های دوردست گسترش یافته و ممکن است مغز استخوان، کبد، مغز یا ریه‌ها را درگیر کند. همچنین ممکن است غدد لنفاوی دور یا نزدیک به سینه، سرطانی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *